Wednesday, November 14, 2012

wah lamanya xupdate. kesian bersawang blog ni huhu...ok now im back just to update whats happening to my current life. last sunday aku buat upt sndiri sbb dah lambat period n before that aku ada pi urut sbb peranakan aku rasa skt sgt. jatuh kata mcik tkg urut tu. tp dia ada bgtau utk tgu beberapa hari smda aku akan period atau aku btl2 sangkut. bengkak katanya peranakan aku tu. nak dijadikan cite aku ni xsbr sbb aku last period 24sept. tp lepas tu smgu lps tu aku ada turun darah sehari. lg smgu another turun darah. that time aku assumed hormon aku x stabil lg sbb aku baru benti mkn pil perancang (ms tu tatau lg peknan) 9 upt tu came back POSITIF :) aku mcm biasa tergamam n menangis mcm my last 2 pregnancy. aku jd takut plak. persoalan biasa mampukah aku. n sakit tu tahan ke aku. mcm xsanggup kalo ikutkan sakit bsalin tu mcm nak mati rasanya. tp bola dpt tgk hasilnya...alhamdullilah. nikmat sungguh rasa menjadi ibu. tp still aku takut. emosi tak menentu. kwn2 rapat ramai yg menduga sbb bdn aku nampak kembang. muka bulat x payah ckp la..jef mcm biasa menenangkan aku yg seriau. ank2 plak bkn main excited. efan nak baby boy. min2 nak baby girl. aku plak x kisah tp mcm berat nak baby girl. nama pun dah ada dlm kepala otak kalo baby girl atau boy ;)))) the next day tu on monday aku pi klinik mesra nak konfirmkan pregnant ke x. doc adibah ckp kalo dh 2 line tu konfirm la. tp dia suruh scan utk pastikan. spt yg dirancang, jef bawa aku pi klinik kwn dia kat senawang. kwn casting dia.laki bini jd doc kat klinik jasa tu. doc sha (bini Djo) pun start scan aku. uuuuu sejuk rasa perut kena gel tu. tolak sana tolak sini. kedepan kebelakang. doc sha kata xde apa kosong je rahim aku. aku dh mula bederau. tp masih senyap. mata terpaku kat screen kecik tu. tgk je wpun x paham pun apa tu. dia kata kosong ni mcm dh gugur. masa tu air mata dh menitik ;( dia panggil laki dia n jef (ms tu diorg leka beborak kat depan almaklumla bff casting). bila diorg masuk laki bini doc tu ckp bahasa diorg which aku x paham pun. tp aku pahan dia kata soh ke tepi skit. rupanya mcm ada sesuatu kat luar rahim. kanung rahim aku kosong tp dia tertanam kat tiub falapio (btl ke aku eja ni???) setelah diorg diskusi n ckp2 dia bgtau aku 2 sebab. maybe aku salah bagi date last period aku. so benda tu bru dlm 3-4 mgu n masih scan x dpt detect. atau date aku mmg betul n mmg betul kandungan luar rahim. dia kata bahaya blh bawa maut pada aku. Dammmmmmmmm....rs mcm kena hentak kepala ni. mcm kena siat hati aku dgr ;( aku pun tak tau apa punca. doc ckp dugaan tuhan.aku kena sbr. dia suh aku dtg lg smgu utk scan lg skali. utk tgk mana kedudukan baby lg. masih di luar atau tuhan bagi keajaiban nti. tp kalo lg smgu maknanya mgu dpn. mcm mana aku nak tahan. apa aku kena buat. sakit ni mcm mana. uwaaaaaaa mmg stress gila n sedih sgt time tu. doc sha memahami aku. dia soh dtg sabtu ni utk scan. maknanya jef kena ponteng keje. aku kena ganti cuti. xpe aku sanggup je. janji tau apa keputusan. di saat ini aku xpasti samada nak berharap ada atau x. aku redha. tp redha ikhlas ke? aku tak tau. tak tau apa nak expect. sedih. buntu. aku berdoa. aku minta supaya dipermudahkan urusan kami. lindungi kami. aku yakin tuhan itu maha adil. dia tau apa percaturan dia utk aku. tp selagi sabtu x dtg aku masih lg buntu ;( harapan aku? semoga semuanya selamat. bes jugak kalo ada baby. penyeri rumah. mesti riuh rendah. yg 2 ni pun dah mcm fun fair. mcm xpecaya plak aku ibu kepada 3 cahayamata. insyaallah kalau ada rezeki ;) ok nanti aku update lg. salam maal hijrah ;)

2 comments:

  1. salam erni...
    Ya Allah..aku xtahu nk ucap tahniah or sebaliknya..tapi syukurlah ko tahu ko mengandung luar rahim lebih awal so perkara tu boleh ditangani segera..sebenarnya
    aku pun pernah melalui perkara ni masa awal2 aku kawin dulu.Aku pernah mengandung luar rahim tapi aku tahu perkara tu lambat...Mmg sakit..dan kesudahannya tak berpihak pada baby.Aku terpaksa redha n sebelah peranakan aku dibuang.
    Erni, walau apapun dugaan yg Allah beri pada kita, kita kena tabah n kuat.Aku tahu mcmana excited nya efan & min2 bila tahu akan dapat adik lg tp kita kena fikir jugak diri kita..doc pun dh bgtahu risiko mengandung luar rahim kan? Walau apapun,byk2kan doa pada Allah moga dipermudahkan segalanya.. kuatkan semangat k..

    ReplyDelete
  2. ye mal. smoga esk urusan dipermudahkan amin.

    ReplyDelete